Tanec Praha zve na vzdělávací a tvořivý seminář určený tanečním a hudebním lektorům pracujícím s dětmi, pedagogům taneční a pohybové výchovy na ZŠ a ZUŠ a studentům příslušných oborů zajímajícím se o práci s dětmi. Seminář je součástí projektu Tanec školám, který od roku 2006 přináší dětem do škol kreativní pohybovou výuku, kterou lze zařadit například v rámci doplňujícího předmětu Taneční a pohybová výchova (TPV).
Semináře nezajišťují kvalifikaci lektorů TPV, ale zaměřují se primárně na doplňující poznatky a nové inspirace, které mohou obohatit výuku a vůbec tvořivou pohybovou práci ve větším dětském kolektivu.
V pořadí již 15. seminář představí tři zajímavé osobnosti z oboru, díky kterým budete mít možnost načerpat teoretické i praktické poznatky pro taneční práci s dětmi.
Nezávislá kreativní producentka z Londýna, Lia Prentaki, bude sdílet své bohaté zkušenosti z oblasti propagace a distribuce tanečních děl zaměřených na dětské a mladé publikum. Poodhalí také metodiku získávání hodnotné zpětné vazby od dětí.
Jakub Zeman, praktik a učitel Fighting Monkey Practice, přinese formou 4hodinového workshopu ochutnávku této inspirující metody. Otevřený workshop nabídne praktické tvořivé nástroje pro fyzický a kognitivní rozvoj lidského organismu, a také myšlenkový aparát, jež podporuje využití materiálu v různorodých aplikacích (osobní praxe, atletický rozvoj, umění, léčebná praxe...). Workshop je otevřen tanečníkům, umělcům, sportovcům, fyzioterapeutům, pedagogům a vůbec všem nadšencům pro pohyb z řad laiků, kteří mají chuť zkoumat a testovat neotřelé, inovativní nápady, aby mohli tříbit a rozvíjet svou praxi.
Lektorka Karolína Gilová, tanečnice a taneční a pohybová pedagožka, se zaměří na základy tance s partnerem přenesené do dětského tance a práci se skupinou. Vyzkoušíte si metodu práce skrze principiální improvizaci a konkrétní technická cvičení, která lze aplikovat i pro děti "netanečníky" a začátečníky. Podělí se o zkušenosti z výuky Taneční a pohybové výchovy na základní škole.
Harmonogram
26. 1., pátek
15:30 – 18:30 | Lia Prentaki: Jak propagovat tvorbu pro děti (v AJ s tlumočením)
27.1., sobota
9:30 - 11:30 a 12:00 - 14:00 | Jakub Zeman: Fighting Monkey Practice
15:30 – 18:30 | Lia Prentaki: Děti jako dramaturgové (v AJ s tlumočením)
28.1., neděle
10:00 – 13:00 | Karolína Gilová: Základy tance s partnerem přeneseným do dětského tance
Chcete se o lektorech a programu semináře dozvědět více? Kontaktujte nás.
Přihlašování a informace: martina.filinova@tanecpraha.eu
Kapacita semináře je omezená.
Místo konání: Studio Krenovka, Husitská 22, Praha 3
Účastnický poplatek: 1800 Kč/dospělý; 1000 Kč/student
V roce 2023/2024 je projekt Tanec školám 2023/2024 (č. projektu: 0313000185) podpořen EU prostřednictvím NextGeneration EU, Národního plánu obnovy a Ministerstvem kultury České republiky z programu Status umělce a umělkyně. Dále děkujeme za podporu magistrátu HMP a MČ Praha 3.
Lektoři:
Lia Prentaki
Nezávislá kreativní producentka pro tanec, divadlo a další projekty, se speciálním zaměřením na tvorbu pro děti a mladé publikum. Vystudovala dramatická umění v Aténách, poté studovala ve Velké Británii tanec a divadelní umění na Birminghamské univerzitě a na London Contemporary Dance School. Ve své práci působí jako taneční praktička, pedagožka, choreografka, pohybová režisérka a performerka. V letech 2015-2019 spolupracovala s interdisciplinárním cambridgeským souborem 30 Bird, s nímž realizovala projekty, jako například Junctures nebo HOME in the Service of Science. V posledních letech se věnuje hlavně produkční činnosti tanečních a divadelních představení. Působila také jako konzultantka řecké národní opery a jejich strategie mezinárodních turné. Zároveň působila v letech 2005 – 2022 v renomovaném tanečním centru a divadle The Place v Londýně, kde vytvořila mnoho inovativních projektů pro rodiny a mladé publikum. Jako producentka a členka divadelního týmu vede komplexní portfolio projektů, které sahá od divadelních představení až po projekty spolupráce v rámci Kreativní Evropy s mezinárodními partnery (včetně projektu Shape It, do kterého byl zapojen i Tanec Praha), stejně jako projekty spolupráce s mládežnickými soubory.
Jakub Zeman
Praktik a senior FM Teacher, který staví na základech z bojových umění, capoeiry, tance a sportů. Od roku 2015 intenzivně studuje se zakladateli Fighting Monkey Practice (Linda Kapetanea a Jozef Fruček). Pohyb a tanec, coby stěžejní prostředky lidské komunikace a rozvoje, jsou ve středu zájmu jeho výzkumu a učení. V roli učitele FM se snaží především pomoci lidem kultivovat smysluplnou praxi a praktickou filosofii, která jim bude oporou v nekonečné proměnlivosti okolností jejich životů.
Karolína Gilová
Tanci se věnuje od svých deseti let, je absolventkou Taneční pedagogiky na pražské AMU. Studovala na Vyšší odborné škole pedagogické a sociální, na Univerzitě Hradec Králové (obor Vychovatelství – etopedie). Dva semestry se věnovala studiu balijského tance na Institutu umění (ISI) Denpasar – Indonésie. V současné době působí jako externí pedagog na konzervatoři Duncan Centre, pražské DAMU a HAMU, interní pedagog Tanečního studia Emotion a Tanečního studia ELPÉ. Věnuje se pohybové spolupráci na divadelních představeních (Divadlo Disk, Městská divadla pražská, Ductus Deferens) a interpretaci (Sternenhoch/ND, Dechovka/VOSTO5). V pedagogické praxi se dlouhodobě zaměřuje na výuku současného tance a taneční pohybovou výchovu dětí i dospělých, vede semináře a školení pro herce, pedagogy ZUŠ a lektory tance.
Fighting Monkey Practice
Aplikovaná praxe pro lidský rozvoj prostřednictvím pohybu, kterou založili Linda Kapetanea a Jozef Fruček. Od roku 2002 ji Linda a Jozef rozvíjejí skrze zevrubnou mezidisciplinární pohybovou analýzu se záměrem porozumět principům lidského pohybu, komunikace a procesu stárnutí (www.fightingmonkey.net). Výzkum v rámci FM Practice se zaměřuje na komunikaci, fyzickou obratnost, tvořivé myšlení a pohyb za účelem rozvoje schopnosti řešit reálné životní problémy
a vzkvétat ve svém prostředí.
Více o workshopu Fighting Monkey Practice
Pro účast na workshopu nejsou třeba žádné specifické dovednosti. Každý účastník může plnohodnotně pracovat s tím, co má k dispozici, zatímco budeme studovat principy lidského pohybu, učení a komunikace.
Během workshopu budeme sdílet návrhy a poskytovat vedení v následujících oblastech:
Zero forms
jsou strukturální a pohybovou hygienou pro lepší výkonnost, kvalitu života a stárnutí, která podporuje naši fyzickou integritu, hojení, prevenci a minimalizaci budoucích zranění.
Skrze klid, artikulaci kloubů, koordinační trénink a improvizaci budeme kultivovat naše porozumění principům lidského pohybu, naší individuální strukturální kompozici, a celkové pružnosti a muzikalitě vlastního těla v pohybu.
Pohybové situace
jsou hry s proměnlivými překážkami a omezeními, které testují, nakolik jsou naše znalosti platné v různorodých podmínkách, a jak tvořivě přizpůsobivý dokážeme být v komplexních situacích.
Budeme vytvářet širokou škálu situací, abychom stimulovali a rozvíjeli všechny systémy našeho organismu. Naši akci/pohyb budeme vztahovat k partnerům, objektům i prostoru, a zaměříme se na hravé testování našich strategií učení a ladění našeho cyklu akce-vnímání v proměnlivém, dynamickém prostředí.
Komunikace
Dialog, jenž vytváříme sami se sebou a s ostatními lidmi během tréninku, když čelíme výzvám, či v čase krize, definuje naše příležitosti učit se a vytvářet adaptace, které zvýší naši životaschopnost.
Budeme zkoumat, jak naše struktura a fyziologie souvisí s naším chováním, emocemi, myšlením, a jak hluboce se všechny tyto oblasti navzájem ovlivňují.
Budeme se znovu tázat na to, co již víme, jak tyto znalosti tvarují naše budoucí učení, jak si osvojujeme nové znalosti, jak měníme ustálené zvyky a vytváříme nové. Jaké strategie můžeme využívat, abychom kultivovali porozumění univerzálním kvalitám a principům namísto fixních dovedností a drilů?
Nenabízíme předepsaná řešení, nezpochybnitelnou pravdu ani falešné garance oslňující fyzické či psychologické transformace. Namísto toho přicházíme s otevřenou sadou nástrojů, která nám umožňuje nahlédnout a zpochybňovat konvenční způsoby myšlení, a pomáhá pěstovat každodenní vytrvalou praxi založenou na péči, s níž přispíváme k tvarování naší vlastní reality.