OPEN STAGE II : Cadavre exquis

13

Duben

KONCEPT, CHOREOGRAFIE, REŽIE:
Daniela Hanelová

ÚČINKUJÍCÍ:
Daniela Hanelová

DRAMATURGICKÁ KONZULTACE A SUPERVIZE:
Petr Kubes

HUDBA:
Joan Goméz Alemany, Marie Nečasová, Joseph Lluís Galiana

SVĚTLA, ZVUK, PROJEKCE:
Michal Sklenář

DÉLKA:
40 min.

PREMIÉRA:
21. ledna 2023, Industra Stage Brno

Během čtyř večerů v roce 2025 dostanou umělci – jednotlivci, soubory i umělecké kolektivy – jedinečnou šanci představit svou tvorbu, ať už rozpracovanou, nebo dokončenou. Po tři dny budou mít k dispozici jeviště divadla Ponec k intenzivní práci, kterou završí otevřeným vystoupením.
OPEN STAGE je určen všem, kdo chtějí posunout své hranice, sdílet uměleckou vizi a oslovit jak odbornou, tak širokou veřejnost.
Publikum je vítáno bez omezení – přijďte být součástí tohoto tvůrčího dialogu!


Sólo s názvem CADAVRE EXQUIS zkoumá paměť těla, proměnlivou touhu po bytí a nebytí. Taneční monolog zachycuje tělo mizející, chybějící, zraňované, tělo pulzující, i tělo pohlcované prázdnotou. 

Cadavre exquis neboli Znamenitá mrtvola odkazuje k surrealistické hře, v níž se slova nebo obrazy skládají v řetězci nahodilých asociací se záměrem narušit logické a kauzální uvažování. V tanečním představení se princip cadavre exquis stává specifickým způsobem vnímání. Co vzniká? Hybridní stvoření, nová bytost, výsledek kolektivního podvědomí. Metafora pro člověka, který nalézá sám sebe v mnoha podobách. 

Samotné slovo cadavre – mrtvola evokuje tělo bez identity, odosobněnou hmotu, bod nula. Pohyb se pak stává výkřikem, bizarním, groteskním, děsivým i osvobozujícím zápasem o existenci. Paměť těla si vytváří svůj vlastní narativní prostor, z něhož se vynořují obrazy, gesta a dynamické stopy pohybu.

Choreografie se volně inspiruje surrealistickými vizemi Toyen (1902-1980). Kdo, nebo co je Toyen? Přízrak, šelma, neklid, pustina, past skutečnosti. Prožitek tělesnosti a vnitřní napětí snových obrazů jsou výchozím bodem pro vytváření specifického pohybového slovníku, který převádí reference díla Toyen do abstraktní formy. Přezkoumává tělo, probouzí imaginaci, hledá nové významy. Nechává prostor interpretacím. 

Cadavre exquis se snaží vypořádat s tlaky současného světa. Po vzoru surrealistů navozuje stav, v němž realita a sen, přítomné a minulé, zjevné a tušené splývají v jednu skutečnost.
 


Joan Goméz Alemany (Španělsko) dokončil magisterské studium skladby, opery a hudebního divadla na Kunst Universität ve Štýrském Hradci. Jeho hudební kompozice byly uvedeny na mnohých festivalech, např. Darmstädter Ferienkurse, impuls, ManiFeste-IRCAM, reMusik.org, Ensems, Mixtur, Mostra Sonora Sueca. Jeho díla byla premiérově uvedena orchestrem SWR pod vedením Gregora Mayrhofera a JOGV pod vedením Pablo Rus Broseta. V roce 2022 měla premiéru jeho první komorní opera v Opeře v Grazu s dirigentem Leonhardem Garmsem. 

Marie Nečasová (ČR) vystudovala bakalářský obor Teorie a provozovací praxe staré hudby na Masarykově univerzitě v Brně. Následně nastoupila studium skladby u Hannese Löschela na ABPU v Linci. Absolvovala stáž na Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse v Lyonu. V současné době studuje obor Hudebně vydavatelské činnosti na pražské AMU, kde se věnuje možnostem publikace současné hudby. Její skladby byly provedeny na festivalech Brucknerfest, Leicht über Linz, Hortus Musicus. Spolupracovala se soubory Ensemble Delirium, Ensemble les Émissaires nebo JIM Chamber orchestra.

Vstupenky

    

13

Duben

OPEN STAGE II : Cadavre exquis

PONEC - divadlo pro tanec (Praha)
18:00
Koupit vstupenku
Přidat do kalendáře 13-04-2025 18:00 13-04-2025 18:00 Czech republic/Europe OPEN STAGE II : Cadavre exquis Během čtyř večerů v roce 2025 dostanou umělci – jednotlivci, soubory i umělecké kolektivy – jedinečnou šanci představit svou tvorbu, ať už rozpracovanou, nebo dokončenou. Po tři dny budou mít k dispozici jeviště divadla Ponec k intenzivní práci, kterou završí otevřeným vystoupením. OPEN STAGE je určen všem, kdo chtějí posunout své hranice, sdílet uměleckou vizi a oslovit jak odbornou, tak širokou veřejnost. Publikum je vítáno bez omezení – přijďte být součástí tohoto tvůrčího dialogu! Sólo s názvem CADAVRE EXQUIS zkoumá paměť těla, proměnlivou touhu po bytí a nebytí. Taneční monolog zachycuje tělo mizející, chybějící, zraňované, tělo pulzující, i tělo pohlcované prázdnotou.  Cadavre exquis neboli Znamenitá mrtvola odkazuje k surrealistické hře, v níž se slova nebo obrazy skládají v řetězci nahodilých asociací se záměrem narušit logické a kauzální uvažování. V tanečním představení se princip cadavre exquis stává specifickým způsobem vnímání. Co vzniká? Hybridní stvoření, nová bytost, výsledek kolektivního podvědomí. Metafora pro člověka, který nalézá sám sebe v mnoha podobách.  Samotné slovo cadavre – mrtvola evokuje tělo bez identity, odosobněnou hmotu, bod nula. Pohyb se pak stává výkřikem, bizarním, groteskním, děsivým i osvobozujícím zápasem o existenci. Paměť těla si vytváří svůj vlastní narativní prostor, z něhož se vynořují obrazy, gesta a dynamické stopy pohybu. Choreografie se volně inspiruje surrealistickými vizemi Toyen (1902-1980). Kdo, nebo co je Toyen? Přízrak, šelma, neklid, pustina, past skutečnosti. Prožitek tělesnosti a vnitřní napětí snových obrazů jsou výchozím bodem pro vytváření specifického pohybového slovníku, který převádí reference díla Toyen do abstraktní formy. Přezkoumává tělo, probouzí imaginaci, hledá nové významy. Nechává prostor interpretacím.  Cadavre exquis se snaží vypořádat s tlaky současného světa. Po vzoru surrealistů navozuje stav, v němž realita a sen, přítomné a minulé, zjevné a tušené splývají v jednu skutečnost.   Joan Goméz Alemany (Španělsko) dokončil magisterské studium skladby, opery a hudebního divadla na Kunst Universität ve Štýrském Hradci. Jeho hudební kompozice byly uvedeny na mnohých festivalech, např. Darmstädter Ferienkurse, impuls, ManiFeste-IRCAM, reMusik.org, Ensems, Mixtur, Mostra Sonora Sueca. Jeho díla byla premiérově uvedena orchestrem SWR pod vedením Gregora Mayrhofera a JOGV pod vedením Pablo Rus Broseta. V roce 2022 měla premiéru jeho první komorní opera v Opeře v Grazu s dirigentem Leonhardem Garmsem.  Marie Nečasová (ČR) vystudovala bakalářský obor Teorie a provozovací praxe staré hudby na Masarykově univerzitě v Brně. Následně nastoupila studium skladby u Hannese Löschela na ABPU v Linci. Absolvovala stáž na Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse v Lyonu. V současné době studuje obor Hudebně vydavatelské činnosti na pražské AMU, kde se věnuje možnostem publikace současné hudby. Její skladby byly provedeny na festivalech Brucknerfest, Leicht über Linz, Hortus Musicus. Spolupracovala se soubory Ensemble Delirium, Ensemble les Émissaires nebo JIM Chamber orchestra. Husitská 24A/899 Praha Česká republika

#tanecpraha