4+4 dny v pohybu
Koncept a management:
Gunilla Heilborn
Performer:
Kristiina Viiala
Text a choreografie:
Gunilla Heilborn & Kristiina Viiala
Jevištní a kostýmní design:
Katarina Wiklund
Světelný design:
Minna Tiikkainen
Hudba a zvuk:
Foad Arbabi
Produkce:
Johnson & Bergsmark
Fotografie:
Elin Berge
Koprodukce:
Norrlandsoperan, MDT Stockholm, Regionteatern Blekinge Kronoberg, fabrik Potsdam, Life Long Burning – Projekt Towards a sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe (2018-2022) With the support of the Creative Europe Programme of the European Union
Za podpory:
Swedish Arts Council and the City of Stockholm
Zvláštní poděkování:
T-Werk
Zvláštní poděkování festivalu:
Viktor Černický
Délka představení:
45 min
Anglicky s českými titulky
Každý nový projekt chápeme jako příležitost s radostí se zanořit do výzkumu a dozvědět se něco nového. Tentokrát jsme objevovali Merkur, vzdálenou planetu obíhající těsně kolem Slunce. Jeden den na Merkuru trvá 176 pozemských dní. Je to neobyvatelné místo, přesto existují lidé, kteří z nějakého důvodu uvažují o tom na Merkur přesídlit. Astrologové tvrdí, že Merkur ovlivňuje komunikaci, inteligenci a sociální dovednosti. Astrologická perspektiva nás přivedla k přemýšlení o úsilí lidstva předpovídat budoucnost; a tak jsme si připomněli vlhké jeskyně, v nichž antičtí věštci omámení toxickými vykuřovadly vysílali světu svá poselství v hexametrech, vzpomněli jsme i na učence 17. století, kteří se snažili matematicky vyjádřit pravděpodobnost a predikovat šance na úspěch, a pak také na dnešní konzultanty zabývající se managementem rizik.
Inscenace se pokouší rozluštit vztah mezi minulostí a budoucností, mezi mikro- a makrokosmem, mezi časem a prostorem. Víme, že je to složitý úkol, ale Merkur není jen planeta, ale podle antické mytologie i posel Bohů, a tím pádem i expert na komunikaci.
„Vynikající Kristiina Viiala na jevišti portrétuje rozpačitost a křehkost hledačů. Těžko si představit dokonalejší vyjádření úzkosti a nutkavých obav vztahujících se k minulosti i přítomnosti, jež by charakterizovala stejná míra empatie jakož i humoru.“ Västerbottens-Kuriren (SE)
Gunilla Heilborn po studiích u americké taneční reformátorky – Anny Halprin v sanfranciském Tamalpa Institute (1991–1992) a po absolutoriu choreografie na stockholmské taneční univerzitě (1995–1998) se Gunilla Heilborn pustila do tvorby performancí a filmů, které se setkaly s mimořádně dobrým ohlasem u dospělého i dětského publika. Její jedinečná schopnost snoubit text a pohyb s videem a obrazy, vždy okořeněná humorem a nevzrušenou ironií, jí zajistil nezpochybnitelnou pověst jedné z nejzajímavějších švédských performerek a filmových umělkyň.
Filmy vznikají ve spolupráci s kolegou Mårtenem Nilssonem a často v nich pracuje se stejnými tanečníky jako v jevištní verzi performance. Snímek The Lodge byl nominován na cenu za nejlepší choreografii na Dance Screen Brighton v roce 2005 a na prestižní švédskou cenu Guldbagge za nejlepší švédský krátký film v roce 2005. Film Rewind obdržel nominaci na cenu Guldbagge za nejlepší švédský krátký film v roce 2003. Film What you do, vzniklý ve spolupráci s Mårtenem Nilssonem a Kimem Hiorthøym, získal v roce 2007 cenu Guldbagge za nejlepší krátký film. A zatím poslední film This is Alaska, původně vytvořený pro stejnojmennou jevištní performanci, je nyní promítán na festivalech krátkých filmů po celém světě.
Představení se koná v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu.