Gunilla Heilborn: Merkurius/Mercury

4+4 dny v pohybu

Koncept a management: 
Gunilla Heilborn

Performer: 
Kristiina Viiala

Text a choreografie: 
Gunilla Heilborn & Kristiina Viiala

Jevištní a kostýmní design: 
Katarina Wiklund

Světelný design: 
Minna Tiikkainen

Hudba a zvuk: 
Foad Arbabi

Produkce: 
Johnson & Bergsmark

Fotografie: 
Elin Berge

Koprodukce: 
Norrlandsoperan, MDT Stockholm, Regionteatern Blekinge Kronoberg, fabrik Potsdam, Life Long Burning – Projekt Towards a sustainable Eco-System for Contemporary Dance in Europe (2018-2022) With the support of the Creative Europe Programme of the European Union

Za podpory: 
Swedish Arts Council and the City of Stockholm

Zvláštní poděkování: 
T-Werk

Zvláštní poděkování festivalu: 
Viktor Černický

Délka představení:
45 min

Anglicky s českými titulky

Každý nový projekt chápeme jako příležitost s radostí se zanořit do výzkumu a dozvědět se něco nového. Tentokrát jsme objevovali Merkur, vzdálenou planetu obíhající těsně kolem Slunce. Jeden den na Merkuru trvá 176 pozemských dní. Je to neobyvatelné místo, přesto existují lidé, kteří z nějakého důvodu uvažují o tom na Merkur přesídlit. Astrologové tvrdí, že Merkur ovlivňuje komunikaci, inteligenci a sociální dovednosti. Astrologická perspektiva nás přivedla k přemýšlení o úsilí lidstva předpovídat budoucnost; a tak jsme si připomněli vlhké jeskyně, v nichž antičtí věštci omámení toxickými vykuřovadly vysílali světu svá poselství v hexametrech, vzpomněli jsme i na učence 17. století, kteří se snažili matematicky vyjádřit pravděpodobnost a predikovat šance na úspěch, a pak také na dnešní konzultanty zabývající se managementem rizik.

Inscenace se pokouší rozluštit vztah mezi minulostí a budoucností, mezi mikro- a makrokosmem, mezi časem a prostorem. Víme, že je to složitý úkol, ale Merkur není jen planeta, ale podle antické mytologie i posel Bohů, a tím pádem i expert na komunikaci.  

„Vynikající Kristiina Viiala na jevišti portrétuje rozpačitost a křehkost hledačů. Těžko si představit dokonalejší vyjádření úzkosti a nutkavých obav vztahujících se k minulosti i přítomnosti, jež by charakterizovala stejná míra empatie jakož i humoru.“   Västerbottens-Kuriren (SE)

 


Gunilla Heilborn po studiích u americké taneční reformátorky – Anny Halprin v sanfranciském Tamalpa Institute (1991–1992) a po absolutoriu choreografie na stockholmské taneční univerzitě (1995–1998) se Gunilla Heilborn pustila do tvorby performancí a filmů, které se setkaly s mimořádně dobrým ohlasem u dospělého i dětského publika. Její jedinečná schopnost snoubit text a pohyb s videem a obrazy, vždy okořeněná humorem a nevzrušenou ironií, jí zajistil nezpochybnitelnou pověst jedné z nejzajímavějších švédských performerek a filmových umělkyň. 

Filmy vznikají ve spolupráci s kolegou Mårtenem Nilssonem a často v nich pracuje se stejnými tanečníky jako v jevištní verzi performance. Snímek The Lodge byl nominován na cenu za nejlepší choreografii na Dance Screen Brighton v roce 2005 a na prestižní švédskou cenu Guldbagge za nejlepší švédský krátký film v roce 2005. Film Rewind obdržel nominaci na cenu Guldbagge za nejlepší švédský krátký film v roce 2003. Film What you do, vzniklý ve spolupráci s Mårtenem Nilssonem a Kimem Hiorthøym, získal v roce 2007 cenu Guldbagge za nejlepší krátký film. A zatím poslední film This is Alaska, původně vytvořený pro stejnojmennou jevištní performanci, je nyní promítán na festivalech krátkých filmů po celém světě.

http://gunillaheilborn.se/

 

Představení se koná v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu.

Vstupenky

Foto: Dajana Lothert
Foto: Dajana Lothert

#tanecpraha