Umělecká rada divadla PONEC

PONEC – stálá scéna pro současný tanec – prošel během své 23. sezóny výraznou proměnou. Tou je především změna strategie uměleckého vedení, která je nyní založena na spolupráci obnoveného týmu divadla s nově vzniklou Uměleckou radou tvořenou třemi externími odborníky: Dagmar Bednárikovou, Sylvou Šafkovou a Honzou Malíkem. Ti přinášejí názorovou pestrost a mnohaleté zkušenosti různých generací s odlišným backgroundem. 

Nová Umělecká rada je funkční od dubna 2024 a bude tvořit umělecký plán na rok 2025.
Do konce roku 2024 je program připravován v návaznosti na předchozí umělecké vedení.

PONEC – divadlo pro tanec zastupuje Hana Pelánková, výkonná manažerka, Barbora Loumová Miko, koordinátorka programu, a Ema Šlechtová za tým komunikace.    Tři lidé z týmu divadla povedou dialog se třemi odborníky zvenku, budou naslouchat návrhům i argumentům, hledat konsensus v duchu poslání a vize první stálé scény pro současný tanec. Spolupráce by měla vést k hlubší odborné diskusi o roli tanečního divadla v novém kontextu, čitelnosti jeho dramaturgie a větší otevřenosti. Dále také k prohloubení způsobu spolupráce, který je postaven na partnerství týmu divadla s tvůrčími kolektivy. To vše za jasných, rámcově definovaných, podmínek, které odpovídají možnostem obou stran.

MgA. Dagmar Bednáriková, Ph.D.

Je absolventkou katedry produkce DAMU v Praze a následně doktorského studijního programu na divadelní fakultě JAMU v Brně. V praxi se zaměřovala na produkci divadelních projektů alternativní činohry, později na pohybové divadlo a současný cirkus. Uplynulých 15 let se věnuje řízení kulturního centra KD Mlejn, kde se vedle pohybového divadla, současného cirkusu a tance spojuje také divadlo, hudba a komunita. Je členkou prezidia ITI, které se jako zastřešující platforma pro scénická umění věnuje strategickým tématům, jako je Status umělce, VKI (Veřejná kulturní instituce) a podobně. Zájmem Dagmar Bednárikové je propojování Prahy s dalšími regiony prostřednictvím Asociace kulturních center ČR a celosvětové organizace ASSITEJ, která podporuje divadlo pro děti a mládež. Netradiční divadlo, tanec a cirkus jsou pro ni hlavními nositeli možností spolupráce a tvůrčího rozvoje v domácím i mezinárodním prostředí.

 

 

 

 

                                                                                                        Foto: Annemone Taake

MgA. Sylva Šafková

Tanec studovala od roku 1994 na konzervatoři v Brně a poté na pražské Taneční konzervatoři. V letech 2000 – 2002 pokračovala ve studiích na École-atelier Rudra Béjart Lausanne, kde se stala interpretkou Béjart Ballet Lausanne (2001) a následně souboru Compagnie M - Maurice Béjarta v Lausanne (2002–2003). S choreografií Maurice Béjarta – Mere Teresa et les enfants du monde – absolvovala sérii představení v Evropě, Libanonu, Egyptě, Argentině a Brazílii. V Praze působila jako sólistka Pražského komorního baletu Státní Opery (2004 – 2005) či demisólistka Baletu Národního divadla (2005 – 2013). Vedle interpretační práce se začala věnovat také choreografii (Cumbia, Simple symphony for three, Fuga, Zinin, Ciacona, Záměna, Triang, We are all same yet different), jejíž studium na pražské HAMU ukončila v roce 2009. V Praze spolupracovala s několika tanečními soubory (Pražský komorní balet, Dekkadancers a Bohemia Balet). Pro Divadlo F.X.Šaldy v Liberci vytvořila celovečerní balet Alenka v říši divů (2016). Od roku 2015 spolupracuje se souborem Dance Company Nanine Linning/Theater Heidelberg, kde v letech 2016 – 2017 působila jako rehearsal director a asistentka choreografie. V roce 2018 se zúčastnila semifinále mezinárodní choreografické soutěže v Hannoveru se svou choreografií Off – Balance, kterou vytvořila v roce 2017 v Mannheimu. Od roku 2019 působí jako umělecká asistentka choreografa a uměleckého ředitele souboru 420PEOPLE Václava Kuneše. Pro soubor 420PEOPLE vytvořila choreografie INspiraCe, Why things go wrong (duet byl vybrán mezi 20 nejzajímavějších děl evropské platformy Aerowaves: Twenty 2024), HeArt of Noise nebo taneční film Through Glass, který získal hlavní cenu Pick of the fest Award na tanečním filmovém festivalu v Los Angeles.

Honza Malík

Přes dvacet let působí v Čechách jako umělec na volné noze (tanečník, pedagog, příležitostný choreograf, produkční a manažer). V roce 1999 absolvoval Konzervatoř Duncan centre, kde je aktuálně pedagogem a uměleckým koordinátorem (od r. 2007). Je dramaturgem Nu Dance Festivalu v Bratislavě (od r. 2017) a členem odborné komise na slovenském Fondu na podporu umění. Vede umělecké uskupení PULSAR (od r. 2016), v rámci kterého realizoval tvorbu choreografa Michala Záhory a spolu s dramaturgyní Terezou Krčálovou připravoval počiny, které inovativně přistupují k situaci na taneční scéně a posilují progresivní vývoj tanečního oboru (např. umělecká setkávání Ulov realitu! 1-6, mezioborová konference Role umělce dnes, roadshow série Choreograf v ringu 1st–9th round i slovenská adaptace Choreograf v ringu via Bratislava 1st – 7th round). Byl u zrodu souboru NANOHACH, který v letech 2004 – 2016 umělecky vedl. Jako iniciátor mnoha projektů současného tance realizoval desítky představení svých kolegů, tři série debat Mluvme o tanci, taneční program na Festivalu Prague Pride (2011 – 2022). Je lektorem různých vzdělávacích seminářů pro tanečníky, pedagogy nebo účastníky tanečních přehlídek dětí a mládeže napříč českými regiony. Obdržel ocenění Osobnost roku (Pocty festivalu …příští vlna/next wave…, 2014) a Taneční manažer roku (Česká taneční platforma, 2017).

 

 

 

                                                                         Foto: Anna Benháková

#tanecpraha